10/25/12

Five and ten

Assalam alaykum warahmatullah wabarakatuh.

As usual, and as you all knew, I'm not good at making intros. So, forget about intro, we're not even drafting and essay. Cume nak cakap pasai five and ten tu je. Five tu lima, means, 5 days of exam and ten means ....... 10 subject with tens of papers. 

Ak nak cite psal hari2 exam aku. Uuuwwaaa.........sedih ingat blek. Tp nak cite jgk. Nak luahkan segala2nya. Ngeh3, segala lah sgt -.- Let me brief and explain what happened in every paper yg ak jawab. From day first to the last day.

Hadith Mustolah
Dulu masa trial I only got 43%. Ngeng tak ngeng ak. We as muslems should(!) master this subject. Huuuhh~ Lagipun gw time trial hritu gw tak bace subjek ni sbb time tu hari last. Mmg pk nak merdeko je weyh. Ni lah balasssaan. I quickly realised then. Subjek ni best gilllllleeeee cume yg xbest part kene hapal takrif mustolah bagai tu. Penat weyh perah otak time exam. Tang ni yg ak benci. Punye lebam pale otak ak hapal, xdek nk kuo perkataan yg ak hapal tu. Ak pon gunelah kepakaran b.arab A- time spm ak utk reka ayat sndri. Ekekekkeke. Yeah, I tried my very best not to leave the papers with blank answers. At least, a dot. :P Yeah, a dot does matter to the examiner I guess. Ahak ahak ahak~

Fiqh Mirath
Ni gile. Subjek ni tak gile. Tp aku. Ak yg gile. Asyik ckp gile je, agaknye klo dah 40 kali tulis ni, mau gile btol ak agaknye -.- Ak xbace buku fiqh ni sehinggalah habis paper 2 hadith. Pkul 1 tu bru bace. See, btapelah tak warasnye aku. Klo dulu mirath ak time trial boleh skor full mark, utk real exam ni, I don't think I'm gonna get the same. Huh~  tapi part fiqh punye senang. Soalannye senang sbb mmg ape yg ustat ckp mmg kluo weeyyyhh, last minute bace pon sonok je bace soalannye. Tapi time nk tulis jawapan tu, agak berkerut lah muke ak ni mencari2 jwapan yg baik utk direka -.- 

Tauhid Mantiq
Subjek ni lagi lah............MasyaAllah...........I was blank, completely blank time exam tu. I cried. Yes I did. Seb bek time tu ak demam, so selsema. Klo nangis tu, mstilah selsema, tapi org x syak sbb ak mmg selsema pon. Hehehhe. Ak nangis, ak ingat ustazah. Ustazah......klo lah ade ustazah time ni. Wuuuuu :'( Pastu bile habis paper 2, ak jumpe ustazah, ak ngis kat ustazah ak ckp kat ustazah 'sy taknak rosib'. Huuuu rase cam dumb gile. Paper 1, better. Alhamdulillah. Thank you Allah for giving me less difficulty. I appreciate that so much! 

Balaghah
Ni pun tak bace. Hik3. Buat quick, real quick revision with Jepp and Aimi. Surprisingly segala yang bace masuk and soalan dy sangatlah senang. Klo org yg 1 jam nak pekse bru bace pun ckp senang, cer tanye org yg dah buat revision lebih awal, mesti hujung jari je. Boleh lah klo nk dapat jayyid jiddan.....kot klo ade rezeki.

Tafsir Ulum
Suke shangat subjek ni. Lagi2 yang ngajo nye kawan abg ak. Hoho~ Best subjek ni. Tapi............hm, I gave my best already. Let Allah do the rest.

Adab Nusus
Subjek ni sungguh menyedihkan. Full-stop. Ak harap ak tak gagal. *fingers-crossed

Nahu Sorof
Eemmmmmmeeemm tak ingat lah soalannye cenggane. Yg ak tau, paper2 susah, paper 1 boleh laaaaa......

Insya' Mutolaah
Pekse time ptg, mane nak dtg idea nk jawab insya' -.- Target ak jayyid. Tu pon dah kire alhamdulillah sgt dah. 

Arudh Qafiyah
I hope I can maintain getting mumtaz for this subject. I wish. But I'm not satisfied enough with my answers. 

Hifz Al-Quran & Tajwid
Ak jawab tak sekonfiden trial. I'm not hoping for the same mark :'(




Overall, my target is to get mumtaz. Ofcourse, that's everyone's dream. But........yea you knew it already. I'm not that confident. I think I'm only going to get jayyid - jayyid jiddan. Klo dapat jayyid jiddan tu memang tersangatlah ajaib. Janji takde subjek yg rosib. Aamiin, ya Allah pls grant my dream. I want mumtaz but I know, you will not grant me that for, I didn't put much efforts. I didn't take this exam that serious. I don't deserve it, I know, I know my place. 

All I could do is to pray, but nothing could be done, if, your answer is wrong, wrong is still wrong. I blame myself. But there's always a reason behind something. Mungkin ak mmg xlayak utk dpt mumtaz ke. Mungkin klo ak dapat mumtaz, nnti ak xbleh bertanggungjawab ke dkt ilmu2 yg ak blaja tu. Mungkin nanti ak lupe diri ke. Mungkin ak xde personaliti org mumtaz ke, nti brukkan name sek agama & islam ke.....who knows. Allah knows every single thing, have faith in him. 

I accept everything you give me. As I always pray " Ya Allah, berikanlah ape2 yang terbaik dalam hidup kami ". Klo dgn xdpt mumtaz tu adelah yg terbaik bagi aku. Why not? Tp ofkos a nk mumtaz. But I dont think I'm one of the people.  

I don't want to believe I have done stam. That makes me sad a lot. 

No comments:

Post a Comment

What's the prob?

Google Analytics Alternative